ארי שביט | אריה דרעי יכול להציל את מדינת ישראל בפעם השלישית ארי שביט

אריה דרעי יכול להציל את מדינת ישראל בפעם השלישית

מאמרים / כאן ועכשיו / אריה דרעי יכול להציל את מדינת ישראל בפעם השלישית

במצב שנוצר אין ברירה אחרת: חייבים להכריז על מועד מוסכם לבחירות וחייבים לשאוף לכך שעד הבחירות תכהן כאן ממשלת אחדות אמיתית. בני גנץ שם. גדי איזנקוט שם. ככל הנראה גם יואב גלנט שם. כעת הגיעה השעה שאריה דרעי יגלה את אותה מנהיגות שהוא גילה בינואר 1991 ובאוקטובר 2023

‏בשבת, 19 בינואר 1991, תרם אריה דרעי תרומה דרמטית להצלתה של מדינת ישראל. ‏ הנסיבות ההיסטוריות היו קשות. במהלך הלילה סדאם חוסיין ירה כמה וכמה טילי סקאד, והם פגעו בתל־אביב. נשיא ארצות הברית ג׳ורג׳ בוש (האב) הפציר בראש ממשלת ישראל יצחק שמיר שלא יגיב. פעולת גמול ישראלית נגד עיראק הייתה מסכנת את היכולת של אמריקה לתחזק את הקואליציה הרחבה שאפשרה לה לנהל את מלחמת המפרץ (הראשונה). אולם בכירים בממשלה וצה״ל חשבו שישראל חייבת לעשות מעשה. אחדים הציעו פלישה קרקעית לירדן כדי להגיע למערב עיראק. אחרים הסתפקו בתוכנית שאפתנית של מתקפה אווירית.

אבל ההנהגה המתונה והשקולה של תנועת ש״ס הבינה שמדובר בסכנת נפשות. לכן הראשון לציון התיר לשר הפנים לחלל שבת ולרדת בבהילות מירושלים לקריה. הנאום שנשא אריה דרעי בן ה־32 בקבינט הטה את הכף. העילוי יליד מקנס במרוקו, בוגר ישיבת חברון, הציל את המפעל הציוני מפני טעות גורלית שעמדו לעשות יפי הבלורית והתואר.

ביום רביעי, 11 באוקטובר 2023, אריה דרעי הציל את מדינת ישראל בפעם השנייה. הנסיבות ההיסטוריות היו מחרידות. ראש הממשלה שהפך את עצמו ממנהיג רפובליקני לקיסר מלוכני איבד כל הבנה של המציאות ההיסטורית. ממסד בטחוני יהיר לקה בליקוי מאורות והביא לקריסת הביטחון הלאומי. וכאשר הפוגרום של השבת השחורה התרחש – גם ראש הממשלה וגם בכירי מערכת הביטחון איבדו עשתונות ויצאו משיווי משקל. כתוצאה מכך הם עמדו לקבל החלטה שהייתה ממיטה על ישראל אסון שלא היה כמוהו.

אריה דרעי הבין זאת. לכן הוא הכשיר את הקרקע לפגישה קריטית בין בנימין נתניהו לבני גנץ ב־11 בבוקר באותו יום גורלי. אחרי שסוכם על הצטרפותו של המחנה הממלכתי לממשלה, דרעי תבע מגנץ להשתתף בישיבה של קבינט המלחמה כבר בחמש אחר הצהריים. ברגע האחרון – אבל ממש ברגע האחרון – גנץ ואיזנקוט גרמו להתעשתות. הפעולה הנחרצת של דרעי מאחורי הקלעים אפשרה לשני הרמטכ״לים לשעבר לעצור את שר הביטחון, הרמטכ״ל, ראש אמ"ן וראשי זרועות הביטחון אשר (בשל ההלם של 7 באוקטובר) איבדו את הצפון. בדיוק כפי שעשה 32 שנים קודם לכן, העילוי יליד מקנס ובוגר ישיבת חברון הציל את המפעל הציוני מפני טעות גורלית שעמדו לעשות יפי הבלורית והתואר.

עכשיו הגיע הזמן שאריה דרעי יציל את מדינת ישראל בפעם השלישית. הנסיבות ההיסטוריות מסוכנות. ישראל נמצאת כפסע מאובדן התמיכה של בעלת הברית האסטרטגית ארצות הברית. המצב ברצועת עזה סבוך והמצב בגבול לבנון נפיץ. ובעוד איראן הולכת ומתגרענת, מערך הכוחות הידידותי שאמור לבלום אותה הולך ומתפורר. בה בשעה החברה הישראלית מתפלגת מחדש והפוליטיקה שבה להיות פוליטיקה מופקרת. צירוף של התלקחות חיצונית עם התלקחות פנימית עלול להוליך אותנו לאסון היסטורי שיהיה חמור לאין ערוך מזה של ה־7 באוקטובר.

במצב שנוצר אין ברירה אחרת: חייבים להכריז על מועד מוסכם לבחירות וחייבים לשאוף לכך שעד הבחירות תכהן כאן ממשלת אחדות אמיתית. בני גנץ שם. גדי איזנקוט שם. ככל הנראה גם יואב גלנט שם. כעת הגיעה השעה שאריה דרעי יגלה את אותה מנהיגות שהוא גילה בינואר 1991 ובאוקטובר 2023. על העילוי יליד מקנס, בוגר ישיבת חברון, להציל את המדינה היהודית־דמוקרטית מפני ראש ממשלה שמוליך את עמו אל התהום.

‏ההישגים של ש״ס בבחירות המקומיות השבוע לא רק מוכיחים את היכולות הפוליטיות יוצאות הדופן של דרעי. הם גם מעניקים למנהיג ש״ס את בסיס הכוח שהוא זקוק לו כדי להוביל מהלך דרמטי. נכון: הרב עובדיה אינו איתנו. אין דמות רבנית בעלת סמכות מוסרית עליונה שתסייע לו לכפות את המהלך הנכון על ציבור בוחריו.

אבל במקום שאין בו רב – על דרעי עצמו להיות הרב. כאשר מה שמוטל על הכף הוא עצם קיומה של ישראל – אין ברירה אחרת. יו"ר ש"ס חייב לעשות עכשיו את המעשה אשר כל חייו (המופלאים והטרגיים) כמו הכינו אותו לקראתו. כי גדול היום מאין כמוהו, ועת צרה היא ליעקב וממנה ייוושע.