ארי שביט | הימין נגד היהודים ארי שביט

הימין נגד היהודים

מאמרים / העולם היהודי / הימין נגד היהודים

דיוק, צפון קרוליינה

ההנחה המקובלת היא, שהשמאל הישראלי מייצג את היסוד הדמוקרטי בחיינו, ואילו הימין הישראלי מייצג את היסוד היהודי. לא מדויק. לא פעם השמאל איננו שמאל דמוקרטי: הוא מתקשה לכבד את ההחלטות הריבוניות של הרוב ומבקש לכפות את רצונו על הרוב באמצעים כוחניים. בה בשעה, לא פעם הימין איננו ימין יהודי. הדבקות המוחלטת שלו בארץ ישראל גורמת לו להתנכר לחלקים גדולים של עם ישראל ולסכן את מדינת ישראל.

ואולם בשנים האחרונות מערכת היחסים בין הימין הישראלי לבין העם היהודי החמירה מאוד. בלי להיות מודע ובלי להתכוון נהפך הימין לאיום של ממש על עתיד יהודי התפוצות.

את ההתקפה הראשונה על העם היהודי מבצע הימין באמצעות המתנחלים. מכל עשרה יהודים בצפון אמריקה, שבעה לפחות הם דמוקרטים-ליברלים. מכל עשרה צעירים יהודים שם, שמונה לפחות הם תומכי ברק אובמה. בעבורם ההתנחלות היא עבודה זרה. צלם בהיכל. כך שכאשר ממשלות הימין משעבדות את המפעל הציוני למפעל ההתנחלות – הן בוגדות בערכי הליבה של הרוב המכריע בעם היהודי. כשהן מזהות את ישראל עם ישראל המתנחלת – הן מציבות את מרבית צעירי התפוצות במצב בלתי אפשרי. ההתנחלות איננה רק מעשה אנטי דמוקרטי, אלא מעשה אנטי יהודי המסכן את העתיד היהודי.

את ההתקפה השנייה על העם היהודי מבצע הימין באמצעות החרדים. מרבית יהודי התפוצות הם רפורמים, קונסרווטיבים, מתחדשים וחילונים. יהודים אלה זקוקים לישראל באופן נואש כמעט. אבל ישראל שהם זקוקים לה היא זו של הרצל – מודרנית חופשית וליברלית. כאשר ממשלות הימין נכנעות למפלגות החרדיות ומעניקות לישראל נופך דתי חשוך, הן לא מאפשרות לה למלא את השליחות הציונית העיקרית שלה: להיות אור לגולה. כשהן גורמות לכך שישראל כופרת בלגיטימיות של היהדות הלא-אורתודוקסית, הן יורקות בפנים של מיליוני יהודים הנאבקים יום יום בגבורה על זהותם, תרבותם ועמם. ההתחרדות איננה רק תהליך אנטי דמוקרטי, אלא תהליך אנטי יהודי המסכן את העתיד היהודי.

בשבועות האחרונים אני נמצא שוב בקו החזית האמיתי של העם היהודי: קמפוסים אמריקאיים. ובכל מקום אני רואה את מה שרק עיוור לא יראה. לא רק BDS הוא הבעיה. לא רק האנטישמיות החדשה היא איום. האתגר האמיתי הנשקף למדינה היהודית ולעם היהודי הוא הפניית העורף של צעירים יהודים רבים, שישראל נתפשת בעיניהם כלאומנית חרדית. כיצד אפשר לשכנע מתקנת-עולם בת 19 מברקלי, שישראל היא ביתה השני, כשישראל משדרת הדרת נשים? כיצד אפשר לשכנע בן 20 מדיוק, שישראל איננה גולית, כשישראל משדרת תג מחיר? אני מנסה. אני עושה ככל יכולתי. לעיתים תכופות אני גם מצליח. אבל בכל יום ובכל מקום אני רואה את התהום שעל פיה אנחנו ניצבים.

למתקפה המשולבת של הימין הישראלי על העם היהודי יש משמעות ברורה. בעוד הפעולה הלאומית לכאורה של האולטרא לאומיים מסכנת את הלאום, הפעולה היהודית לכאורה של האולטרא יהודיים מסכנת את היהדות. כשהימין מפקיד את מדינת ישראל בידי שני מיעוטים קיצונים – שהשקפת עולמם סותרת את השקפת עולמו של הרוב היהודי בארץ ובתפוצות – הוא מקעקע את הציונות. הוא שולל את החלופה של לאומיות יהודית ליברלית ורודפת שלום. הימין הישראלי הוא אשר צר כעת על העתיד היהודי.