ארי שביט | נתניהו ממוטט במו ידיו את קיר הברזל של ז'בוטינסקי ארי שביט

נתניהו ממוטט במו ידיו את קיר הברזל של ז'בוטינסקי

מאמרים / כאן ועכשיו / נתניהו ממוטט במו ידיו את קיר הברזל של ז'בוטינסקי

2009-2020 היה העשור הטוב בחייו של נתניהו, אבל ב-70 הימים האחרונים המורשת שלו עולה בלהבות. אם ברצונו להציל אותה, עליו לחזור להיות נתניהו

בדיוק לפני מאה שנה כתב זאב ז'בוטינסקי את המאמר החשוב ביותר בתולדות הציונות: "קיר הברזל". הוא קבע בו שאין שום סיכוי להגיע לשלום של רצון טוב עם שכנינו הערבים, ולכן על היהודים לבנות עוצמה שתרתיע את אויבינו. רק אחרי שמתקפותיהם עלינו יתנפצו פעם אחר פעם על קיר של ברזל, הערבים יתייאשו מהסיכוי להביס אותנו ויסכימו בעל כורחם להשלים עם קיומנו כאן.

ז'בוטינסקי היה גאון מדיני (וספרותי), אך יכולתו המעשית הייתה מוגבלת. למרבה המזל דוד בן־גוריון אימץ בפועל את תפיסת העולם של יריבו והפך אותה לעיקרון המכונן והמארגן של ישראל. המדינה היהודית קמה, שורדת ומשגשגת כי קיר של ברזל מקיף אותה ומגן עליה. הכור בדימונה, חיל האוויר, האוגדות של צה"ל והיכולות של המוסד והשב"כ מעניקים לנו את העליונות האסטרטגית שבזכותה ובחסותה אנחנו חיים.

בדיוק לפני שנה כתב בנימין נתניהו אוטוביוגרפיה: "ביבי, סיפור חיי". בלב הספר ניצב חזון שהוא שכלול המושג ההיסטורי של ז'בוטינסקי: משולש הברזל. לפי נתניהו מדינת ישראל זקוקה לא רק לקיר של ברזל אלא לעוצמה כלכלית, המממנת עוצמה צבאית ויוצרת עוצמה מדינית. רק משק חופשי ומודרני המבוסס על טכנולוגיה עילית יניב את הצמיחה הגבוהה הנדרשת לביצור הביטחון ולהפיכת מדינת היהודים לכוח מדיני רב עוצמה.

בעשור הטוב של חייו (2009 עד 2020) נתניהו אכן בנה משולש ברזל ישראלי. על בסיס המהפכה שחולל בהיותו שר האוצר, ראש הממשלה התשיעי הזניק את הכלכלה והעצים את הביטחון והפך את ישראל למעצמה מדינית. המורשת המרשימה של ביבי הייתה יציבות כלכלית, יציבות ביטחונית ויציבות אסטרטגית. בשנות שלטונו פחות ישראלים נהרגו, פחות ישראלים היו מובטלים, וישראל חתמה על הסכמי שלום עם ארבע אומות ערביות. נתניהו הצליח באופן מעורר השתאות לממש את השקפת העולם של ז'בוטינסקי ואת השקפת העולם שלו.

אבל בשבעים הימים האחרונים, מורשת נתניהו עולה בלהבות. מספר הישראלים הנהרגים בפיגועים רצחניים בעידן איתמר בן־גביר עולה על מספר הנרצחים בעידן עמר ברלב. השקל של בצלאל סמוטריץ' חלש לאין ערוך מהשקל של אביגדור ליברמן. ובעוד נפתלי בנט ביקר בבית הלבן חודשיים וחצי אחרי שהיה לראש ממשלה – נתניהו עדיין לא הוזמן לוושינגטון. או לאבו־דאבי. או לכל בירה נחשקת אחרת. בתוך זמן קצר, הממשלה השישית של ביבי הצליחה להשמיד את מרבית ההישגים של חמש הממשלות הקודמות שלו.

נסראללה חוזר לאמונה שיוכל להשמיד אותנו. ארה"ב מגנה אותנו. ההייטק נקלע למשבר עמוק. הקהילה הבינלאומית לא מבינה מה קורה לנו. השווקים מתחילים לגלות כלפינו חשדנות. לא מפתיע: זה מה שקורה כשאין יציבות ביטחונית, אין יציבות כלכלית ואין יציבות מדינית. סדקים הולכים ומתגלים בקיר הברזל, ומשולש הברזל מתפרק.

מדוע כל זה קורה? מפני שנתניהו חדל להיות נתניהו. במקום להקים ממשלה שמרנית – הוא הקים ממשלה מהפכנית. במקום לנהל מדיניות של ייצוב – הוא יצא ביוזמה מקעקעת סדר. במקום לחתור להסכמה לאומית רחבה – הוא בחר בפוליטיקה של כוחנות והכרעה. הצלחות העבר של ביבי היו מבוססות על כך ששותפיו לממשלה היו אהוד ברק, בוגי יעלון, דן מרידור, משה כחלון וציפי לבני. כעת שותפיו לקואליציה הם איתמר בן־גביר, אלמוג כהן, צביקה פוגל וטלי גוטליב. במקום לשדר מתינות, השלטון משדר התלהמות וכוחנות ודורסנות. הוא מפלג את עם ישראל והוא מחליש את מדינת ישראל והוא ממוטט במו ידיו את קיר הברזל.

אם נתניהו רוצה להציל את מורשתו ההיסטורית עליו לחזור להיות נתניהו: שמרן, שקול, שוחר יציבות. עליו לשנות כיוון מיד. ראש הממשלה חייב לומר לישראלים את האמת: אנחנו מתקרבים לרגע מסוכן ביותר. האיום הקיומי האיראני הופך למיידי. השבר של קיר הברזל קורא לפורענות. לכן חובה להזמין את יאיר לפיד ובני גנץ להצטרף לממשלה, וחובה להפוך את המהפכה המשפטית הקיצונית לרפורמה משפטית מתונה. הדרך היחידה של בנימין נתניהו להבטיח את מקומו בתולדות ישראל היא להעביר את האומה במהירות ממצב של ערב פיצוץ פנימי למצב של פיוס לאומי.