ארי שביט | אדום בוהק: הרשתות החברתיות חצו קו אחד יותר מדי ארי שביט

אדום בוהק: הרשתות החברתיות חצו קו אחד יותר מדי

מאמרים / כאן ועכשיו / אדום בוהק: הרשתות החברתיות חצו קו אחד יותר מדי

ביום חמישי 5 בנובמבר 2020 בשעה 18:47:57 זמן וושינגטון, התרחש אירוע שלא היה כמוהו בהיסטוריה האמריקנית. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התחיל לשאת נאום שבו הודיע כי הוא ניצח בבחירות לנשיאות וכי נעשה ניסיון לגנוב את הבחירות בספירתם של קולות לא חוקיים. בכך טראמפ עבר שתי עבירות אתיות חסרות תקדים: הוא לקח לעצמו את הסמכות לקבוע מי הוא הנשיא הנבחר והוא טען טענת זיוף מרחיקת לכת בלי לגבות אותה בראיות של ממש. בכל שנותיו האפלות בבית הלבן, לא עשה הנשיא טראמפ מעשה אפל כל כך.

ביום חמישי, 5 בנובמבר 2020 בשעה 18:48:32 התרחש אירוע נוסף שלא היה כמוהו בהסיטוריה האמריקנית. רשת MSNBC קטעה את נאומו של הנשיא ותיקנה את דבריו. כעבור 5 דקות עשתה כך גם רשת ABC. כעבור דקה נוספת עשתה זאת גם רשת NBC. וכעבור פחות מדקה נוספת עשתה זאת גם רשת CBS. בזו אחר זו, כל רשתות הטלוויזיה הגדולות באמריקה (פרט לפוקס ו־CNN) השתיקו את הנשיא הנואם וקבעו שדבריו היו חסרי שחר.

בד בבד עם הדרמה הטלוויזיונית התרחשה דרמה גם ברשתות החברתיות. מאז הקיץ לקחה לעצמה טוויטר את הזכות להזהיר מפני ציוצים מסוימים של נשיא ארה"ב ולקבוע שהם בלתי אמינים או מוליכי שולל. לקראת הבחירות היא לקחה לעצמה את הזכות למנוע את ההפצה של ההאשמה שבנו של ג'ו ביידן נגוע בשחיתות. ואילו כעת היא לקחה לעצמה את הזכות לסמן כל טקסט של הנשיא שלא נראה לה אמין. פייסבוק, שגילתה גישה זהירה יותר לפני חצי שנה, הלכה בעקבותיה. כך, תחת החסות של סערת הקורונה וסערת ההפגנות וסערת הבחירות וסערת טראמפ – נחצו קווים אדומים. שונו סדרי יסוד של הדמוקרטיה הליברלית. בוצעה העברת סמכויות מהירה ונמהרת אל ממסד חדש ורב עוצמה שעלול לערער את יסודותיה של החברה החופשית.

אין חברה חופשית בלא זרימה חופשית של מידע ובלא תחרות חופשית בין רעיונות. כל ניסיון להגביל מידע יוביל בסופו של דבר לעריצות. כל ניסיון ליצור מונופול רעיוני יוביל בסוף לטוטליטריות. ליברלים אמיתיים מבינים שאין ברירה: חובה עלינו להשלים גם עם הפצתו של מידע שבעינינו אינו מדויק, מכיוון שמסוכן הרבה יותר להעניק לגורם כלשהו שאינו בית משפט את הסמכות לקבוע מה מדויק ומה לא. ליברלים אמיתיים מבינים שאין ברירה: עלינו להשלים עם השמעתם של רעיונות נלוזים הצורבים את הלב, מכיוון שמסוכן הרבה יותר להעניק לאדם כלשהו את הסמכות לקבוע לכולנו מה נכון ומה אינו נכון.

אבל בשנים האחרונות האמת הליברלית הבסיסית הזאת נשכחה גם בארה"ב וגם בישראל. ובשנה האחרונה האמת הליברלית הזאת נרמסה גם בארה"ב וגם בישראל. אנשים עלומים, היושבים ברובם בפאלו־אלטו, החליטו שהם לא רק יזמים, מהנדסים וטכנוקרטים אלא גם כוהנים עליונים. בשבוע שעבר התהליך המסוכן הזה הגיע לשיא. תאגידים אימתניים, המשוכנעים שהם יודעים הכול, החליטו שזכותם להחליט שהציבור הרחב ישמע רק את מה שהם יודעים. חבורת מיליארדרים חסרי מעצורים, המשוכנעים שרק האמת שלהם היא אמת, החליטו לחסום את הזרימה החופשית של המידע ולהשעות את התחרות החופשית בין רעיונות.

מילא רשתות הטלוויזיה. אלה שייכות לעולם הישן של התקשורת הישנה שכוחה הולך ונחלש. אבל הרשתות החברתיות? ענקיות הטכנולוגיה עתירות האינטרסים? אלה שיודעות עלינו הכול ועושות עלינו כל מניפולציה אפשרית? אלה שיש להן עניין ישיר בכך שהנשיא האמריקני הבא יהיה מריונטה שלהן? טראמפ מסוכן, אבל טראמפ יחלוף. הוא משקר ומפלג ומסית, אבל במוקדם או במאוחר הוא יהיה היסטוריה. לעומת זאת טוויטר, פייסבוק, גוגל, אמזון ונטפליקס לא יחלפו. בשנה האחרונה ערך השוק שלהן האמיר מאוד והגיע (במשותף) ליותר משלושה טריליון דולר. יחד עם מיקרוסופט הן כעשירית משוק המניות האמריקני. והן יוצרות ריכוז הון וכוח שלא היה כמותו באמריקה מאז סוף המאה ה־19. האם לאדונים החדשים האלה של עולמנו הכלכלי אנחנו רוצים להעניק שליטה בעולמנו הפוליטי והציבורי? האם אנחנו רוצים שהם יקבעו את אמונותינו וערכינו ותפיסת העולם שלנו? האם אנחנו מוכנים שהם יהיו מיניסטריון האמת של המאה ה־21? האם אנחנו מוכנים להפקיד בידיהם את הדמוקרטיה שלנו?

ב־5 בנובמבר 2020 נדלק אור אדום. עצור.