ארי שביט | אחדות עכשיו: נתניהו צריך לגלות גדולה ארי שביט

אחדות עכשיו: נתניהו צריך לגלות גדולה

מאמרים / כאן ועכשיו / אחדות עכשיו: נתניהו צריך לגלות גדולה

העם אמר את דברו: אני חצוי. חלק (קצת יותר גדול) ממני חושב שבנימין נתניהו הוא המנהיג היחידי אשר ראוי להיות ראש ממשלת ישראל. חלק (קצת יותר קטן) ממני, מאמין שביבי הוא עבריין מושחת המוביל את ישראל לאסון. חלק (קצת יותר נסער) ממני חושב שהתשלובת התקשורתית-משפטית בישראל רומסת את העם, מחוללת פוטש וצולבת את המנהיג הנבחר. חלק (קצת יותר דכאוני) ממני מאמין שראש הממשלה הפך לשליט אשר עומד להפוך לדיקטטור. חלק (קצת יותר קולני) ממני חושב שב-2 למארס 2020 התחוללה כאן מהפיכה עממית אשר החריבה סוף סוף את הבסטיליה של האליטות. חלק (קצת יותר חומצתי) ממני חושב שב-2 במארס 2020 צעדנו צעד גדול קדימה לקראת חורבן של הדמוקרטיה הישראלית.

בעניין אחד אין ספק: בנימין נתניהו הוא אלוף. אשף. קוסם. מכשף. ההישג האישי שלו הוא בלתי נתפש. אין עוד פוליטיקאי בעולם שהיה יכול לזכות במירב הקולות אחרי שכשל פעמיים בהרכבת ממשלה ואחרי שהוגשו נגדו שלושה כתבי אישום. אין עוד פוליטיקאי בארץ אשר יכול לחשמל מיליונים כפי שביבי עושה זאת. אין מי שיכול לבנו של בנציון נתניהו בשחמט אסטרטגי ופוליטי.

גם בעניין אחר אין ספק: הימין ניצח. הגוש של הליכוד, החרדים וימינה גדול הרבה יותר ומוצק הרבה יותר מאשר הגוש של המרכז-שמאל. זאת היא זכותו המלאה של הימין לעשות במנדט שאותו קיבל מהעם כרצונו. הוא יכול לחולל מהפיכה מדינית (סיפוח). הוא יכול לחולל מהפיכה משטרית (אנטי משפטנית). הוא יכול לשנות את פניהן של המערכת הממלכתית ושל הזירה הציבורית.

ובכל זאת, כדאי שגם נתניהו וגם שותפיו יזכרו שבסופו של יום, היעד של 61 מנדטים לא הושג בשלב זה. התקווה להכרעה חד משמעית נכזבה. גוש הימין הוא אמנם הגוש המוביל אבל אין לו רוב חד משמעי. כי העם אכן אמר את דברו: אני חצוי. אני מפולג. אני מקוטב. אני במלחמת אחים מתמשכת.

במצב הדברים הזה, לבני גנץ בוודאי אין מנדט לנסות להקים איזושהי ממשלת קומבינה של רק-לא-ביבי. אבל גם לבנימין נתניהו מוטב שלא לנסות להקים ממשלת ימין-עריקים אשר תכפה על הציבור סדר יום רדיקלי. מעבר לאוקיינוס קורים דברים: אין לדעת מי יישב בבית הלבן כבר בשנה הבאה. הכישלון חסר התקדים של ועידת איפא"ק, שאותה החרימו כמה וכמה מבכירי הדמוקרטים, הוא בבחינת נורת אזהרה מהבהבת. במזרח התיכון הזדמנויות גדולות שאותן ממשלה צרה לא תדע לנצל, וסכנות גדולות שממשלה קיצונית לא תדע למנוע.

אבל יותר מכל: השסע הפנימי בישראל הפך לאיום של ממש. מוחשי. מיידי. כמעט קיומי. הממלכתיות באמת מתפוררת. החברה באמת קרועה לגזרים. השבטיות אוכלת בנו בכל פה. כך שאם המנצח הגדול נתניהו אכן דואג לאינטרס הלאומי הישראלי (ולי אין כל ספק שכך הדבר) עליו לגלות עכשיו גדולה. ועליו להבין שהמשימה הציונית מספר אחת בשנת 20202 היא לאחות את הקרעים ולרפא את הפצעים. ועל כן, לנתניהו אסור להיכנע לפיתוי הגלום בממשלה קטנה, נוחה ומפוקפקת. עליו להושיט לבני גנץ יד ולהציע לו להקים מייד ממשלה של אחדות לאומית. ממשלה של פיוס לאומי. ממשלת תיקון.