ארי שביט | אחדות או מלחמה ארי שביט

אחדות או מלחמה

מאמרים / כאן ועכשיו / אחדות או מלחמה

אם לא תוקם ממשלת אחדות־ציונית שתרגיע את מערבולת השנאה וההסתה, ישראל בדרך למערכה רב־זירתית

המכון למחקרי ביטחון לאומי מוציא התרעה דחופה שעל פיה המשבר הפנימי בישראל מסכן את ביטחון ישראל. אמ"ן קובע שההרתעה הישראלית נשחקה, וכי הסבירות למלחמה גבוהה משהייתה בכל נקודת זמן מאז קיץ 2006. רמטכ"לים לשעבר מזהירים שמצבה האסטרטגי של ישראל חמור משהיה מאז סתיו 1973. מדוע? מפני שההתעצמות של הציר הרדיקלי בשנים האחרונות וההתפוררות הפנימית של ישראל בחודשים האחרונים יוצרות אצל אויבינו את התחושה כי שערי שמיים נפתחו. הגיעה השעה.
חייבים להבין: בראייה של עלי חמינאי וחסן נסראללה מתברר כעת שישראל היא אכן "מעצמת קורי עכביש". למרות שהיא ענק טכנולוגי – אין בה לכידות, עמידות ונחישות. כיוון שהפילוג הפנימי משתק אותה – היא איננה מסוגלת להגן על עצמה.
חמינאי ונסראללה טועים. הם לא מעריכים את העוצמה הגלומה בישראל. אבל עצם העובדה שאנחנו מניחים ליושב בטהרן וליושב בבונקר בביירות לשגות באשליות – מעלה את הסבירות שהם יעשו מעשה שטות אשר יוביל להידרדרות. הרמטכ"לים, אמ"ן והמכון למחקרי ביטחון לאומי אומרים את שהם אומרים, כיוון שבמצב כל כך נפיץ, טעות בשיקול דעת עלולה להוביל למלחמת יום כיפורים שנייה.
בספטמבר 1973 לובה אליאב הזהיר שישראל משולה לספינה מפוארת השטה לעבר חומת סלעים בה בשעה שהקברניטים שלה הלומי יין. איש לא שעה לו. באוגוסט 2023 המצב חמור ומטורף עוד יותר. הכל יודעים מה עלול להתרחש בכל רגע – ובכל זאת הקברניטים מתקוטטים זה עם זה על הסיפון ומכים זה את זה עד זוב דם. בנימין נתניהו טועה פעם ראשונה עם ההפיכה המשטרית וטועה פעם שנייה עם עילת הסבירות – ומתעלם מהעובדה שהוא מוביל אותנו בעיניים פקוחות לאסון. אהוד ברק מסרב לכל פשרה ודורש הכרעה ומעודד את פירוקו של צה"ל וקודח חור בתחתית הספינה. ובינתיים – חומת הסלעים הולכת ומתקרבת. במו ידיה ישראל מביאה על עצמה מערכה רב־זירתית שבה ייכבשו קיבוצים בצפון, ישותקו תחנות כוח במרכז ותל־אביב תבער.
ברור לחלוטין מה נדרש עכשיו: ממשלת חירום. ממשלת אחדות ציונית אשר תוביל להסכמה רחבה בעניין המשטרי, לפיוס לאומי ולהתעצמות־מונעת־מלחמה. כפי שהתאחדנו אל מול איומים קיומיים קודמים, עלינו להתאחד אל מול האיום הקיומי הנוכחי. אבל המערבולת של השנאה וההסתה ומלחמת השבטים לא מאפשרת לנו לעשות את המעשה הנכון. המאבק של ביבי באהוד ואהוד בביבי מסכן את הכל.
לפני 50 שנים בנימין נתניהו חזר מבוסטון ואהוד ברק חזר מקליפורניה כדי שתהיה להם הזכות לסכן את חייהם למען הבית הלאומי. היום שניהם נלחמים זה בזה עד מוות ובכך מערערים את יסודותיו של הבית הלאומי. מחול השדים שאל תוכו הם סוחפים את כולנו מסכן גם את חייהם של אלפי הישראלים שעלולים להיהרג במלחמת נתניהו־ברק. הפקרות שלא הייתה כמוה גורמת ליוצאי סיירת מטכ"ל לשתק את חיל האוויר, לפרק את צבא המילואים ולהזמין את אויבינו לתקוף אותנו.
כשתקום ועדת עמית־סולברג כדי לחקור את המחדל הגדול של 2023, היא תמצא את שניהם אשמים. ההיסטוריה לא תסלח למי שהובילו את הספינה הישראלית היישר אל תוך חומת הסלעים.