ארי שביט | נתניהו ולוין מנסים לכונן כאן עריצות של רוב ולעקר את שלטון החוק ארי שביט

נתניהו ולוין מנסים לכונן כאן עריצות של רוב ולעקר את שלטון החוק

מאמרים / כאן ועכשיו / נתניהו ולוין מנסים לכונן כאן עריצות של רוב ולעקר את שלטון החוק

יצא המרצע מהשק: הונגריה. מה שהמהפכה המשטרית של יריב לוין, שמחה רוטמן ופורום קהלת מנסה לעשות הוא להפוך את הדמוקרטיה הישראלית לדמוקרטיה הונגרית. אין זה מקרה שבנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, מנכ"ל קרן תקווה עמיעד כהן וידידי גדי טאוב עולים כעת לרגל לבודפשט. אין זה מקרי שהרודן הנבחר ויקטור אורבן מקבל את אורחיו הישראלים בזרועות פתוחות ומדבר על הדמיון בין המתרחש במדינתו למתרחש במדינתנו. חבורה קטנה של הוגים, פוליטיקאים ומשפיענים החליטה לערוך ניסוי ענק בבני אדם ובגורלה של אומה. בתהליך נמהר ובזמן קצר הם מבקשים להפוך את הארץ המשתרעת ממערב לירדן לארץ הדנובה.

כך שכדאי מאוד לדעת מה הוא המתכון של הגולאש ההונגרי המשמש כעת מופת למהפכנים הנלהבים של הימין הרדיקלי בישראל. ב־2011 חוקק אורבן חוקה חדשה ששחקה את האיזונים והבלמים בין הרשויות. מיד אחר כך הוא חוקק גם חוק תקשורת שאפשר לו להדמים ביקורת. ב־2013 הוא הגביל את כוחו של בית הדין העליון וב־2017 את העמותות של החברה האזרחית. אחרי שהכריז שהונגריה היא מדינה לא־ליברלית הוא הצליח למנות מקורבים לשופטים ולהעביר את השליטה במרבית כלי התקשורת לאוליגרכים אוהדים. שטיפת מוח של דעת הקהל והטיה בשרטוט מחוזות הבחירה סייעו לאורבן להשיג שליטה מוחלטת במדינה שהפרלמנט האירופי מגדיר "משטר היברידי של אוטוקרטיה אלקטורלית".

כדאי גם לדעת מהו מחירו של הגולאש ההונגרי. תחת המשטר האפל של העריצות הפרוגרסיבית הנוראה של אסתר חיות וגלי בהרב־מיארה צמחה הכלכלה הישראלית ב־2022 בשיעור של 6.3 אחוזים; הדמוקרטיה העממית של ויקטור אורבן סיימה את השנה בהתכווצות של 0.4 אחוזים. תחת השלטון הסמולני הקיצוני של נפתלי בנט ואביגדור ליברמן שיעור האינפלציה בישראל עמד על 5.3 אחוזים; הלאומנות השמרנית הביאה את הונגריה לאינפלציה של 20 אחוזים. מתברר שמשקיעים זרים לא אוהבים משום מה מדינות שראש הממשלה ממנה את שופטיהן. גם חברות דירוג האשראי נוטות לחשוד במדינות שמערכת המשפט שלהן אינה עצמאית והתקשורת שלהן אינה חופשית. מודל השלטון הסמכותני של אורבן הבטיח והנציח את כוחו של השליט – אך גרם נזק עצום לנשלטים.

את האמת יש לומר: ישראל אינה הונגריה והונגריה אינה ישראל. על הונגריה לא מאיימת מעצמה שיעית על סף התגרענות שההתמודדות איתה יכולה להיעשות אך ורק בגיבוי אמריקני. מצפון להונגריה אין אויב נוסח חיזבאללה שהעימות העתידי איתו יחייב הפעלת כוח המחייבת לגיטימיות בינלאומית. במזרח הונגריה אין חבלי ארץ שהאו"ם רואה בהם שטחים שנויים במחלוקת ומתגוררת בהם אוכלוסיה אזרחית גדולה ועוינת. הונגריה אינה מדינת הלאום של עם נרדף ששונאיו הרבים יעוטו על כל עילה שתאפשר להם להחרים אותה. ובקיצור – מה שמותר (במידה מסוימת) לבודפשט אסור לירושלים. הפיכתה של ישראל להונגריה תשלול ממנה את כיפת הברזל המוסרית, את שרביט הקסמים המדיני ואת החץ האסטרטגי המבטיחים את קיומה.

עבור כותב שורות אלה החופש הוא עיקר אמונה. אוויר לנשימה. סם חיים. בכל מאודי אני מאמין ששבנו אל ארץ אבותינו כדי להיות כאן עם חופשי ולכונן כאן מדינה של חירות. אני גאה בכך שאף שעמדו בפניהם אתגרים על־אנושיים, סבותינו ואבותינו מעולם לא ויתרו על הרעיון הדמוקרטי ועל האתוס הליברלי. מעוררת בי חלחלה המחשבה שאחיה במדינת שליט חזק שאזרחיה מאויימים, עיתונאיה מושתקים ושופטיה משועבדים.

אבל אני פונה כעת אל מי שערכי המהפכה הצרפתית וערכי המהפכה האמריקנית זרים להם. אני פונה אל מי שמתעבים את הליברליות ומבטלים את הנאורות. האם אינכם מבינים שהחברה החופשית הישראלית היא התרנגולת המטילה את ביצי הזהב שמקיימות את כולנו? האם אינכם רואים שהניסיון ללכת בדרכו של אורבן יגרום לכך שההייטק יתכווץ ואמריקה תסתלק ומדינת היהודים תיחלש באופן מסוכן?

האמת פשוטה: בנסיבות המיוחדות שהיא נתונה בהן ובסביבה האכזרית שהיא חיה בה, מדינת היהודים לא תוכל לשרוד כפי שהונגריה שורדת. הניסיון לכונן כאן עריצות של רוב, לעקר את שלטון החוק, לבטל את החופש האקדמי ולרמוס את הרוח החופשית פשוט יהפוך אותה לעוד מדינה מזרח־תיכונית. אם לא תהיה כאן מדינה דמוקרטית, גם לא תהיה מדינה יהודית.