ארי שביט | פופוליזם בזמן מגפה ארי שביט

פופוליזם בזמן מגפה

מאמרים / כאן ועכשיו / פופוליזם בזמן מגפה

דונלד טראמפ הפסיד בבחירות ב־7 בנובמבר 2020‏ ויצא מהבית הלבן ב־20 בינואר 2021. אבל באמת באמת, כהונתו של הנשיא ה־45 של ארה"ב תמה במרץ־מאי 2020, כאשר סירב להכיר בכך שהקורונה היא איום חמור על שלום העולם ועל ארצו. הוא הקל ראש ב"נגיף הסיני", זלזל במדע, סירב להקשיב למומחים ולעטות מסכה ולהטיל סגר, ולא נקט צעדי בלימה חיוניים.

כתוצאה מההתנהגות השאננה והמופקרת של טראמפ באביב של השנה שעברה המגפה יצאה משליטה. היא הביאה למותם של למעלה מ־600 אלף אמריקנים, שיתקה את הכלכלה האמריקנית ושיסעה את החברה האמריקנית. וכאשר המצוקה והאימה שהקורונה יצרה פגשו את הרצח המתועב של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס, התוצאה הייתה כאוס: זעם, הפגנות, מהומות והפרות סדר. בתוך חודשים אחדים זהותה של אמריקה השתנתה וערכי היסוד שלה התערערו. כך שגם התאוששות כלכלית מרשימה ומאוחרת וגם מסע בחירות אנרגטי ועסיסי לא היו יכולים לתקן את הקלקול הענק שהנשיא ה־45 גרם לאומתו ולעצמו. טראמפ שילם בריבית דריבית על הפופוליזם ההזוי שלו אל מול הקורונה – ואיבד את שלטונו.

בנימין נתניהו הפסיד בבחירות ב־24 במרץ 2021‏ ויצא מלשכת ראש הממשלה בירושלים ב־13 ביוני 2021. אבל באמת באמת, כהונתו של ראש הממשלה התשיעי של מדינת ישראל תמה בשלהי חודש מאי 2020. באופן לא מובן ולא טיפוסי, נתניהו נטש את המדיניות השמרנית, הזהירה והפסימית שדבק בה מול הקורונה מאז שהמגפה הכתה בישראל. לפתע פתאום הוא פתח את המשק. מלא־מלא. וביטל את מרבית המגבלות. בחיפזון. ועודד את הישראלים לשתות קפה ולשתות בירה ולעשות חיים. כאילו המגפה חלפה מן העולם. כאילו ניצחנו את הקורונה בניצחון של זבנג וגמרנו.

כתוצאה מהצעדים הנמהרים של נתניהו, ישראל בזבזה את מרבית ההישגים שהשיגה במחיר כבד במהלך הסגר הראשון. מספר המאומתים היומי עלה מ־24 בסוף מאי ל־1,943 בסוף אוגוסט. מספר החולים קשה זינק מ־41 ל־430. וכשהיה ברור שהקורונה חזרה ויצאה משליטה – החברה הישראלית התפרקה.

ההפגנות בבלפור הרתיחו את אנשי הימין והחרדים. הנסיעות לאומן הוציאו מגדרם את החילונים והתל־אביביים. טירוף מערכות ממלכתי ומחול שדים חברתי יצרו כאוס שאי אפשר לשלוט בו. לכן, גם כשנתניהו הצליח להנדס מבצע חיסונים שלא היה כמותו בעולם – הציבור כבר לא היה איתו. אפילו חלק מהליכודניקים עייפו ממנו. ביבי שילם בריבית דריבית על הפופוליזם המוזר שלו בראשית קיץ 2020, ואיבד את שלטונו.

נפתלי בנט ויאיר לפיד, מה אתם לא מבינים? נניח כעת לטובת האומה ולנצח ישראל. נתעלם לרגע משיקולים ציוניים ויהודיים ואנושיים ומוסריים. נתמקד אך ורק בפוליטיקה עצמה. בשרידות ממשלתכם ובעתיד שלכם. האם אינכם מבינים שעל הפופוליזם הבלתי מובן של קיץ 2021 תשלמו גם אתם בריבית דריבית? האם אינכם קולטים שאם תמשיכו ללכת בדרך שאתם הולכים בה תאבדו את השלטון?

נכון לעכשיו סרט האימים שעם ישראל צופה בו נראה כך: הממשלה לא קראה את המפה ולא ראתה את הקרחון שהיא מפליגה מולו. כאשר צללית אימתנית הופיעה באופק הממשלה נותרה משותקת ולא שינתה כיוון. רוב שרי הממשלה חמקו לחלוטין מאחריות וממעשה והותירו את נפתלי בנט וניצן הורוביץ לבדם על גשר הפיקוד. וגם כאשר גוש הקרח הגדול כבר מחכך את דופן האונייה, התזמורת ממשיכה לנגן. הנשף ממשיך לרקוד. הקצונה הבכירה של הטיטניק לא מפסיקה לשתות לשוכרה.

לטראמפ היה לפחות בסיס מצביעים מוצק. לנתניהו היה גם בסיס תמיכה וגם ניסיון רב־שנים. ובכל זאת, הפופוליזם מול הקורונה הכשיל והביס את שני המנהיגים הכריזמטיים והממולחים הללו. האם לא ברור מה הפופוליזם מול הקורונה יעשה לממשלת שעטנז שאין לה מצע רעיוני משותף ואין לה בסיס תמיכה איתן ואין בה סולידריות?

אם בנט ולפיד חפצי חיים עליהם להתעורר עכשיו. מיד. כי הקרחון כבר כאן, ואין לו חמלה ואין לו רחמים. מי שלא יטה את הגה הספינה יתנגש בו חזיתית – ויגלה עד כמה הוא קר ואכזרי.