ארי שביט | שדולה יהודית בירושלים ארי שביט

שדולה יהודית בירושלים

מאמרים / העולם היהודי / שדולה יהודית בירושלים

ההחלטה שקיבלה השבוע הממשלה בעניין הכותל המערבי היתה דרמטית. בפעם הראשונה בתולדות ישראל המודרנית יותר לנשים וגברים להתפלל יחד במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. בפעם הראשונה מאז הקמת המדינה הכירה ישראל בלגיטימיות של הפולחן הדתי הלא אורתודוקסי והעניקה מעמד רשמי לתנועות הרפורמית והקונסרווטיווית. מהלך שיזם יו"ר הסוכנות וניהל בתבונה ובמסירות מזכיר הממשלה היוצא הצליח להביא להבנה בין הרפורמים, הקונסרווטיווים ו"נשות הכותל" ובין הממסד הדתי והממסד הפוליטי.

ההישג הזה הוא לא פחות מהיסטורי. השילוב של הלחץ שהפעילו ענת הופמן וחברותיה, המנהיגות של ריק ג'ייקובס הרפורמי וסטיבן וורנק הקונסרווטיווי והרצון הטוב והתחכום שהפגינו נתן שרנסקי ואביחי מנדלבליט הביא לתוצאה מפתיעה ומבורכת. אפילו בנימין נתניהו פעל כמאחד ולא כמפלג. הרחבה השלישית שתוקם מול כותל הדמעות תהפוך אותו לאתר של תקווה חדשה ותהפוך את המדינה היהודית-הדמוקרטית למעט נאורה יותר.

אבל בכך אין די. העם היהודי בתפוצות איננו אורתודוקסי ברובו המכריע, אלא דמוקרטי, ליברלי ונאור. ישראל כובשת, מתנחלת, מתחרדת ומקצינה אינה יכולה לעורר הזדהות והשראה בקרב הרוב המכריע הזה, ובמיוחד לא בקרב צעיריו. ההיי-טק יפה וטוב, תל אביב מדליקה ומגניבה, אבל כשישראל הולכת ונתפשת כמדינה המתרחקת מערכי הליבה של המערב ושל היהדות העולמית – הניכור מתעצם. הקנאים הדתיים בישראל מסכנים את עתיד הדת היהודית, והקנאים הלאומיים בישראל מסכנים את עתיד העם היהודי. אלה כאלה גורמים לכך שעתיד ברית האחים ישראל-התפוצות נמצא בסכנה.

למרבה הצער, החברה הישראלית אינה קשובה לבעיית היסוד הזאת. דווקא בעידן הפייסבוק אנחנו קרתניים משהיינו ומסתגרים בתוך החיים הסוערים של כנען. איננו עוקבים אחרי שינויי העומק המתרחשים בעם היהודי, והנושא היהודי נתפש בעינינו כישן, מיושן ולא מושך. כיוון שכך, גם המערכת הפוליטית אדישה. מה שקרה בעניין הכותל המערבי הוא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. על פי רוב, אין בישראל מפלגה שתייצג כהלכה את הצרכים הבסיסיים ואת הערכים היסודיים של יהדות העולם.

הפתרון הפשוט: שדולה. ארגון חזק בנוסח אייפא"ק, שיעשה בירושלים את מה שאייפא"ק עושה בוושינגטון. כפי שהשדולה היהודית בארצות הברית שואלת כל חבר קונגרס, סנאטור ונשיא מה עשה היום למען הברית האמריקאית-הישראלית, יש צורך בשדולה יהודית עוצמתית בישראל, שתשאל כל חבר כנסת, שר וראש ממשלה מה עשה היום למען הברית עם העם היהודי, ארה"ב והמערב. רק אייפא"ק-ירושלים תבטיח, שהזהות והערכים של מדינת ישראל יעלו בקנה אחד עם אלה של העם היהודי בתפוצות.

בארץ תתעורר תרעומת. הלא יהודי העולם אינם משלמים את מסינו, לא נלחמים במלחמותינו ולא מסכנים כאן את חייהם כמונו. מדוע לאפשר להם להשפיע על דרכינו?

מפני שזאת הציונות. מפני שעל פי הגדרה, מדינת ישראל מחויבת ליהדות העולם. מפני שמדינת ישראל נבנתה בתמיכת יהדות העולם. מפני שגם היום ישראל שורדת הודות לעורף האסטרטגי שיהדות העולם מעניקה לה. לכן ראוי שיהיה בארץ מוסד רב עוצמה, אשר ייצג נאמנה את האמונות ואת אורחות החיים של יהודי העולם.

פרשת הכותל היא רק ההתחלה. בעקבותיה מוכרחה להיווצר ברית עמוקה ופעילה בין הנאורים הישראלים לבין הנאורים היהודים בתפוצות, שתבטיח שמדינת ישראל אכן תהיה מה שהיא מוכרחה להיות: הבית השני של כל יהודי באשר הוא שם.